Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

przygotuj się do wykładu

Warsztaty: "Światło. Kolor. Witraż
Zastanów się:
  1. Czy witraż to malarstwo?
  2. Jakie są główne trzy elementy witrażu?
  3. Dlaczego witraż określa się jako obraz światłem malowany?
  4. Jak nazywa się osoba, która robi witraże?

Warsztaty: "Projektowanie gier komputerowych
Zastanów się:
  1. Co rozumiesz pod pojęciem projektowanie?
  2. Na czym polega projektowanie gier komputerowych?
  3. Czy projektowanie gier komputerowych jest podobne do projektowania gier planszowych?
  4. Jakie są Twoje ulubione gry komputerowe a jakie planszowe?


Warsztaty: "Wyspa Thassos. Szmaragdowa kraina w słonecznej Grecji
Zastanów się:
  1. Gdzie położona jest wyspa Thassos?
  2. Jaka jest typowa flora i fauna Grecji?
  3. Czy znasz najsłynniejsze zabytki i atrakcje turystyczne znajdujące się w tym państwie?


Warsztaty: "Różne oblicza sztuki: origami, technika graficzna - kolografia
Zastanów się:
  1. Na czym polega kolografia?
  2. Jakie znasz techniki graficzne?
  3. Jak powstaje dzieło graficzne?
  4. Co to jest sztuka origami i z jakiego kraju pochodzi?
  5. W czym pomaga origami i co nam daje?


Warsztaty: "Lumine znaczy światło” – wykład z chemii, fizyki na temat mechanizmów świecenia substancji
Zastanów się:
  1. W jaki sposób nasi przodkowie uzyskali po raz pierwszy ogień i rozświetlili nim jaskinie?
  2. Jakie znasz źródła światła w swoim otoczeniu, a więc co dookoła nas świeci?
  3. Jakie kolory światła zawiera tęcza i kiedy pojawia się na niebie?


Warsztaty: "Co napędza mechanizm ewolucji ? Warsztaty o dinazaurach i historii życia na ziemi
Zastanów się:
  1. Jak sądzisz, od czego zaczęło się życie na Ziemi i kiedy to miało miejsce?
  2. Czym zajmuje się paleontolog?
  3. Jak dinozaury przystosowywały się do warunków środowiska?
  4. Co mogło być przyczyną ich nagłego zniknięcia?


Warsztaty: "Święta Bożego Narodzenia w literaturze. Warsztaty plastyczne 100 % papieru. Tworzenie ozdób świątecznych 3D za pomocą wycinanek i papieru eko
Zastanów się:
 
  1. Jakie znasz książki o tematyce Świąt Bożego Narodzenie?
  2. Czy znasz polskie tradycje związane z tymi świętami?
  3. Na czym polega tworzenie prac 3D z papieru?
  4. Co to jest papier eko? Z czego się go produkuje?


Wykład: "Żyć i przeżyć - ROŚLINY
Zastanów się:

Czy rośliny:
  1. Współpracują i porozumiewają się ze sobą,
  2. Odbywają dalekie podróże,
  3. Wykorzystują zwierzęta do realizacji własnych celów,
  4. Potrafią trwać niewzruszone przez setki, a nawet tysiące lat?

Wykład: "Gwiazdozbiory – wyobraźnia a nauka”,”
Zastanów się:
  1. Czy Wielki Wóz jest gwiazdozbiorem?
  2. Jaki jest największy gwiazdozbiór na północnym niebie?
  3. Co to są gwiazdozbiory zodiakalne?

Wykład: "Nasz niesamowity MÓZG”

Zastanów się:
  1. Jakie są główne zadania mózgu?
  2. Czym odżywia się mózg?
  3. Co zaburza pracę mózgu?
  4. Jakie zwierzę ma największy mózg?



Warsztaty: "Pieniny. Góry rzeźbione wiatrem i wodą”

Zastanów się:
  1. Jaka flora i fauna występuje w Pieńskim Parku Narodowym?
  2. Jaka rzeka przepływa przez Pieniny?
  3. Jakie znasz miasta leżące w Pieninach, które warto zwiedzić?
  4. Czy wiesz, jaki jest najwyższy szczyt pasma górskiego Pienin?

Warsztaty: Niezwykły świat zwierząt w PŁOCKIM ZOO

Zastanów się:
  1. Jakie znasz ciekawostki o dzikich zwierzętach?
  2. Które zwierzę z płockiego ZOO uważasz za najbardziej niezwykłe i intersujące?
  3. Na czym polega praca opiekunów zwierząt w ogrodach zoologicznych?
  4. Czy brałeś udział w imprezach i konkurach organizowanych przez Miejski Ogród Zoologiczny w Płocku? Jeśli tak, to w jakich?


Warsztaty: Organologia w etnomuzykologii”

Zastanów się:
  1. Idiofony, aerofony, chordofony i membranofony - czym się różnią?
  2. Co to jest burczybas, parłaczka, baraban i gajdy?
  3. Z jakich materiałów wytwarza się ludowe instrumenty muzyczne?


Warsztaty: Różne oblicza książek vs magiczny dywan”

Zastanów się:
  1. Jakie święto jest obchodzone 8 maja?
  2. Czy znasz przestrzenną formę książki pop-up?
  3. Jaką książkę polecisz do przeczytania koleżance/koledze i dlaczego?

Warsztaty: "Warsztaty animacji komputerowej ”

Zastanów się:
  1. Co rozumiesz pod pojęciem animacja?
  2. Na czym polega animacja komputerowa?
  3. Gdzie stosujemy animację komputerową?
  4. Jakie znasz filmy, w których wykorzystano technikę animacji komputerowej?

Warsztaty: "Hej Mazowsze, jaki cudne... ”

Zastanów się:
  1. Kto to jest etnograf i czym się zajmuje?
  2. Jakie miasto jest stolicą Mazowsza?
  3. Czym charakteryzuje się region Mazowsze?
  4. Jakie znasz zabytki i atrakcje turystyczne tego regionu?


Warsztaty: "Robot niejedno ma imię ”

Zastanów się:
  1. Od jakiego słowa wywodzi się nazwa robot?
  2. Jak nazywa się robot, który od lutego 2021r. znajduje się na Marsie?
  3. Jak nazywają się roboty, które przemieszczają się na różnego rodzaju kończynach?


Wykład: "Mikołaj Kopernik jakiego nie znamy ”

Zastanów się:
  1. Gdzie urodził się M. Kopernik i którą rocznicę jego urodzin obchodzimy w tym roku?
  2. Jaki tytuł nosi najsłynniejsze dzieło Mikołaja Kopernika?
  3. Na czym polegała heliocentryczne teoria Kopernika?

Wykład: "Tradycje Żydów polskich

Zastanów się:
  1. Jak rozumiesz pojęcie „tolerancja”?
  2. Czy wiesz co to jest: jarmułka, kitel?
  3. Jakie znasz symbole żydowskie?
  4. Jakie produkty składają się na jedzenie koszerne?

Wykład: " Wyspa Wolin. Perła zachodniego Pomorza

Zastanów się:
  1. W której części Polski, znajduje się wyspa Wolin?
  2. Jaki krajobraz dominuje na wyspie?
  3. Jaka flora i fauna znajduje się w Wolińskim Parku Narodowym?


Wykład: "Czy lód może być suchy?”

Zastanów się:
  1. Jak powstaje lód ?
  2. Czy lód jest mokry, czy suchy ?
  3. Do czego przyrodzie potrzebny jest lód ?
  4. W jakim celu człowiek wykorzystuje lód ?

Warsztaty: "Optyka”

Zastanów się:
  1. Ile kolorów ma tęcza?
  2. Czy różni się załamanie światła od rozszczepienia?
  3. Co to jest kalejdoskop i do czego służy?
  4. Na czym polega malowanie światłem?

Wykład: "Czym jest grawitacja?”

Zastanów się:
  1. Co to jest grawitacja?
  2. Czy stabilność i równowaga, oznacza to samo?
  3. Jaki wpływ na długość skoku pojazdu mają jego prędkość i ciężar?
  4. Czy proces spadania jest zależy od rodzaju pojazdu?


Wykład: "Ninjago, Samurajowie, sushi i pagody - historia Japonii dla opornych”

Zastanów się:
  1. Jak wyglądały pierwsze kontakty Japończyków z Europejczykami?
  2. Co nadało obecny kształt kulturze Japonii?
  3. Czemu Japonia nas tak niesamowicie interesuje?
  4. Co kojarzy Ci się z kulturą i historią Japonii?


„Warsztaty medyczne”


Zastanów się:

  1. Co to są podstawowe parametry życiowe?

  2. Na czym polega resuscytacja?

  3. Jakie jest znaczenie cukru i soli w diecie?

  4. Jak powinna przebiegać pielęgnacja noworodka i niemowlęcia?



Wykład: „Odlotowe powietrze”
Powietrze jest wszędzie dookoła i zwykle o nim nie myślimy. Poeksperymentujemy z żywiołem powietrza. Użyjemy suszarek, dmuchaw i własnych płuc, żeby je poruszyć nawet do 120 km na godzinę. Zmierzymy się z oporem, ciśnieniem i lepkością powietrza. Sprawdzimy jak aerodynamika działa w naszym życiu codziennym

Tomasz Ruszkowski z Zespołu HEWELIUSZE NAUKI

Zastanów się:
  1. Co to jest powietrze?
  2. Czym jest opór, ciśnienie i lepkość powietrza?
  3. Czym zajmuje się dział fizyki zwany aerodynamiką?


Temat:. „Bezpieczne wakacje – zdrowo, sportowo i na wesoło"

Zajęcia poprowadzi: Dorota Dądzik, Studentki Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.

Zastanów się:
1.    O jakich zasadach bezpieczeństwa należy pamiętać podczas pobytu nad akwenami wodnymi - morzem, rzeką, jeziorem oraz w górach, na wsi, w lesie, w mieście, będąc za granicą, w domu?
2.    Jakie znasz numery alarmowe służb ratowniczych?  
3.    Jakie informacje należy podać przez telefon, dzwoniąc po pomoc? 
4.    Co to znaczy „żyć zdrowo”?



Temat:. „Świat zwierząt w PŁOCKIM ZOO"

Zajęcia poprowadzi: pan Radomir Lewandowski – kierownik Działu Hodowlanego w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym w Płocku

Zastanów się:
1.    Jakie zwierzęta mieszkają w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym w Płocku?
2.    Jak jest rola ogrodów zoologicznych?
3.    Jakie zwierzęta zagrożone są wyginięciem?
4.    Jakie zwierzęta ostatnio przyszły na świat w płockim zoo?


Temat warsztatów nr 1: „Jak wata na patyku, czyli DNA na wykałaczce”
Temat warsztatów nr 2: „Pasiasta probówka”


Zajęciapoprowadzą: naukowcy z firmy edukacyjnej JUNIOR ODKRYWCA. 

Zastanów się:
1.    Co to takiego DNA? Gdzie ono mieszka? 
2.    Jak wygląda? Do czego służy komórkom? 
3.    Co to jest jądro komórkowe i materiał genetyczny?
……………………………………………………………………………………………………………………………………
4.    Czym jest gęstość i po co nam wiedza o gęstości?
5.    Co to są odczynniki?
6.    Jakie znasz substancje ciekłe, gazowe i stale?


Temat: „Teatrzyk kamishibai”

Zajęciapoprowadzi: pani Marta Jaroszewska

Zastanów się:
1.    Czy wiecie co to jest teatr lalek?
2.    Jaka jest różnica pomiędzy pacynką, marionetką a kukiełką?
3.    Kto pracuje nad przygotowaniem spektaklu?

Temat: „Ozoboty”

Zajęciapoprowadzą: pani Marta Jaroszewska oraz pani Magdalena Czarnecka

Zastanów się:
1.    Czy wiecie co to jest Ozobot?
2.    Do czego służy Ozobot ?
3.    Jak można wykorzystać Ozobota ?

Temat:„Kodowanie”

Zajęciapoprowadzą: pani Marta Jaroszewska oraz pani Anna Bakierzyńska

Zastanów się:
1.    Co to jest i na czym polega kodowanie?
2.    Jakie znasz sposoby kodowania?
3.    Do czego służą klocki PUS?


Temat: „Robotyka – konstruowanie robotów” 

warsztaty poprowadzą najbardziej doświadczeni instruktorzy z Centrum Językowo-Szkoleniowe ECG w Płocku.

Zastanów się:
1.    Co to jest robotka?
2.    Jak działają roboty?
3.    Do czego wykorzystuje się sztuczną inteligencję?

Temat: „Ignacy Łukasiewicz – pionier przemysłu naftowego”

pani Anna Szablewska oraz pani Anna Bakierzyńska - pracownicy Biblioteki Pedagogicznej w Płocku.

Zastanów się:
1.    Kto to jest szejk?
2.    Jakie znasz źródła naturalnego światła?
3.    Z czym kojarzy Ci się ropa naftowa?

Temat: „Muzealna lekcja z historii” połączona z warsztatami.

pani Barbara Rydzewska - Kierownik Działu Historii Muzeum Mazowieckiego w Płocku

Zastanów się:
1.    Co to jest muzeum?
2.    Jakie znasz legendy o Płocku?
3.    Którzy władcy Polski związani są z Naszym miastem?


Temat warsztatów: "Młody artysta - warsztaty twórcze.”

Zastanów się:
1.    Co to są materiały włókiennicze i tworzywa sztuczne?
2.    Na czym polega recykling ?
3.    Jak można wykorzystać zużyte materiały papiernicze, włókiennicze, tworzywa sztuczne, metal i drewno?


Temat wykładu: "Warsztaty z chemii i fizyki"

Naukowcy z „Zakątka Odkrywców”.
Zastanów się:
1.    Czym jest i skąd bierze się prąd?
2.    Co to jest ogniwo elektrochemiczne?
3.    Jak powstają roztwory chemiczne?


Temat wykładu: "Światło i barwy"

Agnieszka i Łukasz Kołodziejscy z cyfrowego planetarium multimedialnego „SYRIUSZ”.
Zastanów się:
1.    Jak powstaje tęcza?
2.    Czym jest laser?
3.    Co to jest promieniowanie widzialne?

WYKŁAD: "Mity, olimpiady, potwory i gry komputerowe. Dziedzictwo Starożytnej Grecji i Rzymu w pop kulturze"

Marcin Gostkowski - archeolog, historyk, nauczyciel, naukowiec.
Zastanów się:
1.    Po co nam mitologia?
2.    Gdzie można dziś spotkać Herkulesa, Cyklopa,  Hydrę, Cerbera i inne potwory?
3.    Czemu groźne wirusy komputerowe nazywane są Trojanami?
4.    Co ma wspólnego bóg Wulkan z oponami samochodowymi a Apollo z lotami 
w kosmos?

WYKŁAD: „Detektyw - Archiwista”

Magdalena Młodziejewska - mgr pedagogiki społecznej, pracownik Archiwum Państwowego w Płocku na stanowisku Kustosz.

Zastanów się:
1.    Gdzie mieści się siedziba  Archiwum Państwowego w Płocku?
2.    Jakiego rodzaju dokumenty przechowuje Archiwum?
3.    Jak możemy wykorzystać wiedzę uzyskaną na podstawie aktprzechowywanych 
w Archiwum?

WYKŁAD: „ Obraz zamknięty w klatce. O animacji słów kilka”

Eliza Łabarzewska - animatorka, pedagożka, absolwentka podyplomowej socjoterapii, organizatorka warsztatów animacji poklatkowej WATA I i II, edukatorka w projekcie Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

Zastanów się:
1. Z czym Ci się kojarzy słowo klatka?
2. Co to jest animacja?
3. Co sprawia, że rozumiesz treść filmu, w którym nie ma dialogów?

WYKŁAD: „ Jak przegonić muchy z nosa? – czyli o emocjach których nikt nie lubi”

Beata Sikora-pedagog, terapeuta.

Zastanów się:

1.    Co to są uczucia, emocje?
2.    Jakie sytuacje wywołują w Nas negatywne, a jakie pozytywne emocje?
3.    Jak dzieci i dorośli radzą sobie ze złymi emocjami?
4.    Kto może nam pomóc w sytuacji, gdy czujemy się bezradni?


Wykład: „Bieszczady. Kraina bezkresnych połonin”
Prelekcja składa się z pokazu slajdów oraz filmu zatytułowanych wspólnie „Bieszczady. Kraina bezkresnych połonin”. Film prezentuje krajobrazy, walory przyrodnicze oraz wybrane atrakcje turystyczne Bieszczad, natomiast prezentacja szczegółowo opisuje przyrodę Bieszczadzkiego Parku Narodowego (florę, faunę i ekosystemy), krajobrazy polskich Bieszczad, infrastrukturę ułatwiającą turystom zwiedzanie parku, tradycyjną kuchnię wschodnich Karpat, styl życia i kulturę rdzennej ludności (w tym Łemków i Bojków), architekturę sakralną oraz atrakcje turystyczne całego regionu. Bazując na własnym doświadczeniu dzielę się ze słuchaczami praktyczną wiedzą, opowiadam ciekawostki, a także wspominam o przygodach, jakie spotkały mnie w trakcie wyprawy. 

dr Sebastian R. Bielak

Zastanów się:
1.    Jak nazywa się jeden z największych łańcuchów górskich w środkowej Europie, ciągnący się łukiem od Austrii aż po Serbię, którego część stanowią Bieszczady? 
2.    Jak nazywają się charakterystyczne dla Bieszczad, górskie łąki (hale) znajdujące się na szczytach wielu tutejszych gór?
3.    Jak nazywa się największy w Polsce dziko żyjący drapieżnik, którego najliczniejsza populacja zamieszkuje Bieszczady?


Warsztat:  „Magiczna matematyka” 
Matematyka jest piękna, przyjazna i magiczna. W matematyce można eksperymentować i rozwiązywać ciekawe problemy. Matematyka możemy się bawić. Na zajęciach pokażę przykłady matematycznej magii. Jedna z nich jest wstęga Möbiusa. 

mgr Marzena Kuć

Zastanów się:
1.    Czy kartka papieru może mieć jedną stronę? A trzy, cztery... strony?
2.    Czy można przejść przez dziurę w kartce papieru?
3.    Jak myślisz, dlaczego matematykę uważa się za królową nauk?

Wykład 12.06.2021 r. - „Ile prawdy w Asterixie i Obelixie”
Na zajęciach „spotkamy” się z rzymskim legionistą i sprytnym Gallem. Obejrzymy broń i przedmioty codziennego użytku charakterystyczne dla rzymskiego i celtyckiego kręgu kulturowego, porozmawiamy także o znaczeniu Rzymian dla ziem polskich i terenów Francji. Nasi „goście” opowiedzą o swoich zwyczajach, wierzeniach, ubiorze i ulubionych potrawach, a także o tym, co jest prawdą, a co fikcją w popularnej serii komiksów i filmów o Asterixie i Obelixie.
Marcin Gostkowski (archeolog, historyk).


Zastanów się:
1.    Ile prawdy jest w komiksie o sprytnych Gallach i rzymskich Legionistach?
2.    Ile archeologii jest w znanych nam z popkultury przygodach Asterixa i Obelixa?
3.    Co tak naprawdę sprawiło najwięcej problemów Rzymianom podczas podbojuGalii?


Warsztaty 12.06.2021 r. - „Halo tu stacja kosmiczna”
Przy użyciu technologii 3D Studenci przeniosą się na stację ISS, gdzie będą mogli przyjrzeć się z bliska pracy mieszkających tam astronautów oraz jak śpią, jedzą, piją i….  Poprzez doświadczenia z pompą próżniową pokażemy jak działa próżnia i dlaczego astronauci muszą nosić specjalne skafandry. Dzieci poznają ciekawostki związane z lotami na Księżyc oraz zobaczą ogromny model rakiety Saturn V i lądownika Orzeł zbudowane z klocków Lego.
Agnieszka i Łukasz Kołodziejscy z cyfrowego planetarium multimedialnego „SYRIUSZ”.


Zastanów się:
1.    Co to jest ISS?
2.    Gdzie znajduje się Stacja Kosmiczna?
3.    Czy my możemy przebywać w próżni?
4.    Czy korzystamy z technologii kosmicznych na co dzień? 


Wykład 24.10.2020 r. - „Kolorowy świat perkusji”

Ważnym czynnikiem wzbogacającym twórcze możliwości w muzyce jest instrumentarium, w którego skład wchodzi grupa instrumentów perkusyjnych membranofonów i idiofonów o nieokreślonej wysokości dźwięku (różnego rodzaju bębenki, talerze, talerzyki pompejskie, trójkąty, kastaniety, tamburyny, drewienka, marakasy, terkotki itp.), oraz instrumenty perkusyjne o określonej wysokości dźwięku ( ksylofon, wibrafon, marimba ,dzwonki ). Poznamy ich historię, budowę, sposoby wydobycia dźwięku, oraz możliwości wykorzystania w praktyce. dr hab. Adam Mieczykowski prof. uczelni

Zastanów się:
1. Jak możemy podzielić instrumenty perkusyjne?
2. Co to jest Rytm?
3. Czy instrumenty perkusyjne mają swoją barwę?
 
Wykład 17.10.2020 r. - „Dolina Biebrzy. Ostatnie dzikie mokradła Europy”

Autorska prelekcja multimedialna połączona z pokazem filmu „Dolina Biebrzy. Ostatnie dzikie mokradła Europy”. Opis prezentowanego miejsca: Bez wątpienia jednym z najpiękniejszych miejsc na Podlasiu jest dolina rzeki Biebrzy, która na przestrzeni minionych dekad oparła się próbom osuszenia i zagospodarowania. Znajdują się tu rozległe i całkowicie naturalne torfowiska niskie z fragmentami torfowisk wysokich, które uważa się za największe w Polsce oraz jedne z największych w Europie. Dolina Biebrzy, a zwłaszcza jej Basen Dolny to unikatowa w skali kontynentu ostoja ptaków wodno-błotnych i drapieżnych. Spośród występujących tu prawie 280 gatunków większość odbywa lęgi, przy czym część to ptaki bardzo rzadkie, a nawet zagrożone wyginięciem. Tutejsze bagna to także ostoja najliczniejszej w Polsce populacji łosia. Ze względu na wysokie walory przyrodnicze doliny w 1993 r. założono Biebrzański Park Narodowy, którego głównym zadaniem jest ochrona mokradeł. Jest to największy park w Polsce, gdyż zajmuje 59 223 ha powierzchni, z czego 43% stanowią słynne Biebrzańskie Bagna. Jako obszar o dużym znaczeniu w ochronie wędrownego ptactwa wodno-błotnego Dolina Biebrzy znalazła się na liście Konwencji Ramsarskiej, a także należy do europejskich sieci Natura 2000 i Econet. Ogromna wartość Biebrzańskich Bagien jest tym większa, że obecnie na świecie pozostała już tylko połowa z istniejących kiedyś mokradeł. Więcej szczegółów na stronie internetowej autora: http://www.sebastianbielak.pl/polski/podroze-po-polsce/dolina-biebrzy.html Opis prelekcji: Prelekcja trwa do 90 minut i składa się z pokazu slajdów (ok. 500 fotografii) oraz filmu zatytułowanych wspólnie „Dolina Biebrzy. Ostatnie dzikie mokradła Europy”. Film (w jakości Full HD) prezentuje krajobrazy i walory przyrodnicze Doliny Biebrzy, natomiast prezentacja szczegółowo opisuje przyrodę Biebrzańskiego Parku Narodowego (florę, faunę i ekosystemy), krajobrazy doliny Biebrzy w czasie wiosennych wezbrań i wędrówek dzikiego ptactwa, infrastrukturę ułatwiającą turystom zwiedzanie parku, tradycyjną kuchnię Podlasia, styl życia i kulturę rdzennej ludności, lokalną architekturę oraz atrakcje turystyczne regionu. Bazując na własnym doświadczeniu udostępniam szczegółowe informacje potrzebne każdemu turyście do przyjemnego i bezpiecznego zwiedzania Doliny Biebrzy, dzielę się ze słuchaczami praktyczną wiedzą, opowiadam ciekawostki, a także wspominam o przygodach, jakie spotkały mnie w trakcie wypraw. Opis prelekcji: Prelekcja trwa do 90 minut i składa się z pokazu slajdów (ok. 500 fotografii) oraz filmu zatytułowanych wspólnie „Dolina Biebrzy. Ostatnie dzikie mokradła Europy”. Film (w jakości Full HD) prezentuje krajobrazy i walory przyrodnicze Doliny Biebrzy, natomiast prezentacja szczegółowo opisuje przyrodę Biebrzańskiego Parku Narodowego (florę, faunę i ekosystemy), krajobrazy doliny Biebrzy w czasie wiosennych wezbrań i wędrówek dzikiego ptactwa, infrastrukturę ułatwiającą turystom zwiedzanie parku, tradycyjną kuchnię Podlasia, styl życia i kulturę rdzennej ludności, lokalną architekturę oraz atrakcje turystyczne regionu. Bazując na własnym doświadczeniu udostępniam szczegółowe informacje potrzebne każdemu turyście do przyjemnego i bezpiecznego zwiedzania Doliny Biebrzy, dzielę się ze słuchaczami praktyczną wiedzą, opowiadam ciekawostki, a także wspominam o przygodach, jakie spotkały mnie w trakcie wypraw.
Przebieg prelekcji:
 Pokaz slajdów wraz z opowieściami i ciekawostkami na temat Doliny Biebrzy (do 75 min.),
 Projekcja filmu przyrodniczego (15 min.),
 Dyskusja z uczestnikami spotkania, odpowiedzi na pytania (do 15 min.),
W przypadku prelekcji dla dzieci i młodzieży dodatkowo:
 Demonstracja sprzętu do terenowej obserwacji i fotografowania przyrody (czatownia, aparat fotograficzny ze statywem, wodery, odzież terenowa itp.).
Dla kogo jest prelekcja? Prelekcja z pokazem filmu przeznaczona jest dla osób zainteresowanych podróżami, turystyką, geografią, fotografią oraz dziką przyrodą – w wieku od dziecka do seniora. Spodoba się zarówno osobom dorosłym w ramach cyklicznych spotkań klubu podróżnika, seniorom w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku, jak również uczniom szkół podstawowych, gimnazjalnych czy licealnych, dla których pokaz slajdów to lekcja geografii i przyrody na żywo. Parę słów o autorze: Sebastian R. Bielak – doktor nauk technicznych, fotograf, wykładowca, autor książek, wystaw fotograficznych oraz ponad setki artykułów i reportaży o tematyce przyrodniczej lub podróżniczej. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Politechniki Krakowskiej. Z wykształcenia inżynier, ale z zamiłowania przyrodnik i podróżnik zafascynowany dziką przyrodą Alaski. Prowadzi stronę internetową poświęconą przyrodniczym podróżom po Polsce i świecie www.sebastianbielak.pl oraz kanał YouTube „Podróże Bliskie Naturze”.

Zastanów się:
1. Jak się nazywa największy park narodowy w Polsce i kiedy został założony?
2. Jakie zwierzę nazywane jest Władcą Biebrzańskich Bagien?
3. Jakie wędrowne ptaki przylatują do Doliny Biebrzy wiosną jako pierwsze?
4. Jakie wędrowne ptaki przylatują do Doliny Biebrzy wiosną jako pierwsze?
 
Wykład 07.03.2020 r. - „Warsztaty w Mobilnym Planetarium SYRIUSZ”

Cyfrowe planetarium multimedialne to niepowtarzalna okazja, aby odbyć niezapomnianą podróż w najdalsze zakątki kosmosu poprzez animowany pokaz wewnątrz nadmuchiwanej kopiły. Specjalny system projekcyjny rzuca obraz na całą jej powierzchnię, a widz ma wrażenie jakby był w samym centrum wydarzeń. Dzięki wykorzystaniu nowatorskich rozwiązań, prelekcji na żywo i dyskusji zgłębiamy to, co do tej pory wydawało się nieosiągalne i całkowicie niezrozumiałe. Osoby prowadzące zajęcia to wykształceni astronomowie z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym i prawdziwi pasjonaci, którzy nie pozostawiają żadnego pytania bez odpowiedzi. Przenośne Planetarium „SYRIUSZ”, to nowoczesna, atrakcyjna forma nauczania i popularyzacji wiedzy. Pokazy poszerzają wiedzę, wzbudzają ciekawość i dostarczają niesamowitych przeżyć. Są dostosowane do wieku i możliwości percepcyjnych uczestników.

Zastanów się:
1. Jakie są znane planety w naszym Układzie Słonecznym?
2. Która planeta w Układzie Słonecznym jest największa?
3. Jaka planeta leży najbliżej Słońca?
4. Co zawdzięczamy Mikołajowi Kopernikowi?
 
Wykład 25.01.2020 r. - „Spotkanie z Łowcą Tajemnic - Archeologia dla Najmłodszych”

Każdy chciał być archeologiem, wyruszać w dalekie podróże, poznawać sekrety i odkrywać to co nieznane. Pragnienie to stało się przyczyną sukcesu wielu gier komputerowych, filmów i powieści. Nie sposób po pewnym czasie jednak nie zadać sobie pytania: czy praca archeologa ma dużo wspólnego z przygodami bohaterów filmów i gier? Czym na co dzień zajmują się dzisiejsi archeolodzy? Czy z samolotu, drona i latawca lepiej widać przeszłość? Jakie źródła pozostają po naszych przodkach, co zostało zapomniane, a co towarzyszy nam do dziś. W ciągu godziny dzięki zastosowaniu ciekawych rekwizytów z przeszłości prześledzimy kilka tysięcy lat ludzkiej historii i sprawdzimy, jakie zostawiamy po sobie ślady. Spotkanie z Łowcą Tajemnic to warsztaty prezentujące metody pracy archeologów i historyków. Dowiemy się skąd archeolodzy wiedzą co jest młodsze a co starsze i jak na podstawie połamanych fragmentów ceramiki, kości oraz koloru ziemi z której je pozyskaliśmy możemy odtworzyć obraz życia naszych przodków przed setkami a nawet tysiącami lat.

Zastanów się:
1. Czy praca archeologa ma dużo wspólnego z przygodami z filmów i gier?
2. Czym na co dzień zajmują się dzisiejsi archeolodzy?
3. Czy z samolotu lepiej widać przyszłość?
4. Jakie źródła pozostają po naszych przodkach, co zostało zapomniane, a co towarzyszy nam do dziś?
 
Wykład 11.01.2020 r. - „Na początku był rytm…”

Jaki wpływ na rozwój każdego z nas ma muzyka? O tym napisano już całe, opasłe tomy. Pozytywnie działa na emocje, relaksuje, odpręża, poprawia koncentrację, pamięć, orientację przestrzenną, zachęca do twórczego działania, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza napięcie mięśniowe, reguluje układ odpornościowy, wspomaga umiejętność rozwiązywania problemów, wzbogaca słownictwo, uruchamia wyobraźnię i kreatywność, wspiera aktywność motoryczną, pomaga uzewnętrzniać myśli, potrzeby, pragnienia, uwrażliwia… ufff... bardzo tego dużo. Pole do popisu niemalże nieograniczone, bowiem dla tych, którzy to kochają wiadomym jest, iż muzyka jest wszędzie! Czy istnieje muzyka bez melodii? A bez rytmu? Trudno to sobie wyobrazić. Przecież rytm jest w nas, w krokach, oddechu, biciu serca. A więc... wszyscy jesteśmy odrobinę perkusistami.

Zastanów się:
1. Czy istnieje muzyka bez melodii?
2. Co to znaczy „poczucie rytmu”?
3. Czy można grać na perkusji bez instrumentów?
 
Wykład 14.12.2019 r. - „Uwaga, wysokie napięcie!”

Towarzyszy nam na każdym kroku i ciężko wyobrazić sobie życie bez niego. Jednocześnie, od małego jesteśmy uczeni, że jest śmiertelnie niebezpieczny. Przy pomocy kul plazmowych, świetlówek, żarówek Edisona, silników, generatora van de Graaffa i transformatora Tesli, postaramy się przybliżyć wynalazek, który ludzie okiełznali 200 lat temu - prąd elektryczny.

Zastanów się:
1. Jakie napięcie jest w gniazdku elektrycznym w domu?
2. Czy kiedyś się "naelektryzowałeś"? Co wtedy robiłeś? Co się wtedy wydarzyło?
3. Czym różni się napięcie od natężenia prądu elektrycznego?
4. Skąd bierze się prąd w domowym gniazdku?
5. Do czego używamy prądu elektrycznego?
6. Jakie znasz rodzaje elektrowni?
 
Wykład 07.12.2019 r. - „The Last Frontier. Wyprawa życia na Alaskę”
Opis wyprawy: Pewnego dnia, kierując się marzeniami i potrzebą doświadczenia na własnej skórze czym jest prawdziwa wolność oraz dzika przyroda, wybrałem się na Alaskę. Spędziłem tam trzy miesiące, w czasie których zwiedziłem południe stanu (Półwysep Kenai) oraz środkową jego część, obejmującą Wyżynę Środkowego Jukonu. Wyprawa na Alaskę była połączeniem przyjemnego z pożytecznym: z jednej strony chciałem zobaczyć tę odległą krainę, móc po niej podróżować oraz podziwiać jej piękno. Z drugiej strony zamierzałem zdobyć praktyczną wiedzę oraz doświadczenie na temat funkcjonowania systemu ochrony przyrody w tej części Ameryki Północnej. W efekcie zdecydowałem się na staż w trzech parkach Alaski: Kenai, Koyukuk i Nowitna, który pozwolił pogodzić obydwa aspekty.
Choć wyprawa nie miała charakteru modnych obecnie eskapad ekstremalnych, ale była zaplanowaną i przemyślaną „ekspedycją” przyrodniczo-geograficzną, to jednak w czasie tych kilkunastu tygodni spędzonych na Alasce miałem okazję przeżyć wiele przygód. Brałem udział w raftingu na rzece Kenai, przepłynąłem łodzią lub kajakiem blisko 900 km wzdłuż biegu Jukonu, który jest największą rzeką Alaski; obserwowałem drapieżne ptaki, łowiłem ryby w rzekach, w których aż roiło się od łososi i wielkich szczupaków, wędrowałem samotnie po leśnych duktach pełnych świeżych tropów niedźwiedzi, przeżyłem rzeczne tsunami i otarłem się o pożar tajgi. W trakcie wyprawy poznałem wielu interesujących ludzi, m.in. Amerykanów polskiego pochodzenia oraz Atabasków, którzy żyją na pograniczu nowoczesnej kultury amerykańskiej oraz tradycyjnego stylu życia odziedziczonego po swoich przodkach.
Zwiedziłem sporo ciekawych miejsc, m.in. byłem nad rzeką Kenai, w której łowi się rekordowe łososie czawycze oraz w miejscu, gdzie odkryto pierwsze na Alasce złoża ropy naftowej. Słuchałem indiańskich opowieści o tajemniczych Leśnych Ludziach, którzy ponoć do dzisiaj zamieszkują niedostępne połacie alaskańskiej tajgi. Wyprawa na Alaskę była jedną z największych i najwspanialszych przygód w moim życiu. Dzięki niej mogłem na własne oczy zobaczyć jeden z ostatnich zakątków Ziemi, gdzie przyroda wciąż rządzi się własnymi prawami, a człowiek jest tylko jednym z jej mniej znaczących elementów. Pokłosiem wyprawy są dwie książki: album o alaskańskiej przyrodzie zatytułowany „Parki narodowe i rezerwaty Alaski” oraz książka podróżnicza „Po bezdrożach Alaski”.
     Opis prelekcji: Prelekcja trwa 90 minut, składa się z 90-100 slajdów (ok. 400 zdjęć) i została podzielona tematycznie na dwie części: pierwsza prezentuje położony na południu Alaski Półwysep Kenai, jego górskie i polodowcowe krajobrazy oraz tutejszą florę i faunę, miasteczka, problemy ekologiczne z jakimi borykają się Alaskańczycy, a także wolontariat i funkcjonowanie parku Kenai. Druga część prezentacji poświęcona jest Dolinie Jukonu położonej w głębi kontynentalnej Alaski. Prezentuje ona krajobrazy i ekosystemy charakterystyczne dla rozległej doliny największej rzeki Alaski, wspomina o gorączce złota z Klondike oraz przybliża codzienne życie ludzi zamieszkujących obrzeża Dalekiej Północy. Dotyczy to zarówno białych przybyszów, jak również rdzennych Indian Atabasków, którzy zamieszkują niewielkie wioski ukryte w głębi niedostępnej tajgi rozciągającej się wokół północnego Koła Podbiegunowego. Prelekcja to nie tylko kilkaset zdjęć z Alaski, ale przede wszystkim źródło praktycznej wiedzy o tej pięknej krainie, zbiór ciekawostek na temat tutejszej przyrody oraz osobiste relacje z przygód, jakie spotkały autora w trakcie wyprawy.
     Przebieg prelekcji:
      Pokaz slajdów wraz z opowieściami i ciekawostkami na temat Alaski (do 90 min.),
      Dyskusja z uczestnikami spotkania, odpowiedzi na pytania (do 15 min.).
    Dla kogo jest prelekcja? Prelekcja z pokazem slajdów przeznaczona jest dla osób zainteresowanych podróżami, turystyką, geografią, fotografią oraz dziką przyrodą – w wieku od dziecka do seniora. Spodoba się zarówno osobom dorosłym w ramach cyklicznych spotkań klubu podróżnika, seniorom w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku, jak również uczniom szkół podstawowych, gimnazjalnych czy licealnych, dla których pokaz slajdów to lekcja geografii i przyrody na żywo.


Zastanów się:
1. Na jakim kontynencie znajduje się Alaska?
2. Do jakiego państwa należy Alaska?
3. Ile razy Alaska jest większa od Polski?
4. Ile osób mieszka na Alasce?
5. Jakie są dwa największe miasta na Alasce?
6. Gdzie na Alasce znajduje się Półwysep Kenai?
7. Ile gatunków niedźwiedzi żyje na Alasce?
8. Czy na Alasce występują rośliny i zwierzęta, które możemy spotkać również w Polsce?
9. Jak się nazywa największa rzeka Alaski?
10. Jak nazywają się ryby żyjące na Alasce, które latem płyną rzekami na tarło pokonując dystans kilku tysięcy kilometrów?
 
Wykład 23.11.2019 r. - „Czym jest grawitacja?”

Zastanów się:
 
       1. Co to jest grawitacja?
       2. Od czego zależy proces spadania?
       3. Jaki jest wpływ grawitacji na ciało człowieka?
       4. Jaki wpływ na długość skoku motocykla mają jego prędkość i ciężar?

Wykład 16.11.2019 r. - „Jak stworzyć własną grę komputerową?”

Zastanów się:

        1. Co to jest gra komputerowa?
        2. Ile osób tworzy jedną grę komputerową?
        3. Czy warto grać w gry komputerowe? 

Wykład 19.10.2019 r. - "Poznajemy świat przez Teatr"
 
Zastanów się:
 
        • Co to jest Teatr?
        • Czy każdy człowiek jest aktorem?
        • Teatr odwołuje się niemal do wszystkich zmysłów człowieka. Jakie zmysły posiada człowiek?
        • Emocje: czym są i jak na nas wpływają? Jakie są rodzaje emocji?


Wykład interaktywny „Od wrzenia do gazu” – 05.10.2019 r.
Warstwa atmosfery otula naszą planetę i to dzięki niej na Ziemi mogło powstać życie. Ta gazowa powłoka składa się głównie z azotu i tlenu, ale również z setek innych składników. Każdy z nich ma swoje wyjątkowe właściwości, dzięki którym możemy poruszać się, oddychać, chronić przed promieniowaniem kosmicznym, wzniecać ogień, gasić pożary, czy nawet … grać na instrumentach! Podczas wykładu połączonego z pokazem eksperymentów zaprezentuję niewidzialną moc powietrza czyli jego ciśnienie. Opowiem o różnicach pomiędzy zjawiskami fizycznymi i reakcjami chemicznymi. Wreszcie w wyniku tych reakcji uzyskam próbki gazów, które następnie zaświecą, zapłoną, wystrzelą, wybuchną, namalują, zagrają, a nawet zaśpiewają!

 
Zastanów się:

  1. Czy można zobaczyć powietrze?
  2. Z czego zbudowane są chmury?
  3. Jak dużo powietrza nabierasz do płuc podczas wdechu?
  4. Czy zwierzęta i ludzie mogą żyć bez tlenu?
  5. Jak pod wodą oddychają ryby?
  6. Do czego używamy wody utlenionej?
  7. Co to znaczy, że ciasto w piekarniku rośnie?
  8. Czy znasz gaz, który unosi w górę balonik?
  9. Jakie kolory mogą mieć sztuczne ognie czyli fajerwerki?

Czy znasz jakieś niebezpieczne gazy, łatwopalne albo wybuchowe?



Co ma wspólnego bankowanie ze smartfonem?

Czy pieniądze istniały zawsze? Nie. Pierwszą formą handlu była wymiana towarowa.
Twórcami pierwszych na świecie monet byli Fenicjanie i miały one postać kulek z metalu o określonej wadze.
Czy potrafisz sobie wyobrazić podróże z workiem takich kulek?
Pierwsze pieniądze papierowe pojawiły się dopiero pod koniec 17 wieku.
Ewolucja pieniądza trwa. W XX wieku pojawił się pieniądz plastikowy. Dzisiaj kartę płatniczą zastępuje smartfon.
Czy systemy płatności bazujące na smartfonach są zawsze bezpieczne? O tym dowiesz się na wykładzie.
 
Zastanów się:
Co to jest pieniądz? 
Zapytaj babcię i dziadka oraz ciocię czy wujka czym płacą w sklepie za produkty: gotówką, kartą czy telefonem?
Czy sól była kiedyś w Polsce środkiem płatniczym?
Skąd się wzięło powiedzenie "Słono za to zapłacisz"?
Czym dla ciebie jest bank?
Co wg. ciebie robi dyrektor banku?
Do czego dzisiaj służy bankomat?
Co to takiego BLIK? 
 
Archiwum
Rok akademicki 2017/2018

"Niech zabrzmi muzyka!", Tomasz Ruszkowski "HEWLIUSZE NAUKI"
​"Sąsiedzi smoka z Lipia", dr Tomasz Sulej
"Czy architekt musi umieć liczyć?", inż. arch. Paweł Żeromski, dr hab. Katarzyna Żeromska
​"Czy jestem bezpieczny w sieci? Zagrożenia internetu, mgr tnż. Maria Kapturska
"Podróż do egzosfery", mgr Izabella Sieradzka
"Meksyk", mgr Marek Łasisz

Rok akademicki 2016/2017

"Niezwykły świat oceanicznych głębin" - dr Radosław Żbikowski
"Naucz się rozwijać swoją kreatywność" - Beata Jaszczak
"Jak zrealizować pomysł na biznes?" - Marcin Smereczyński
"Komunikacja w przyszłości" - Adam Przeździęk
"Papua Nowa Gwinea: zaginiony raj" - prof. dr hab. Marek Żabka
"Wyprawa dookoła świata" - zajęcia w Spichlerzu
"Skok z kosmosu" - prof. dr hab. Grzegorz Karwasz
"Moja wyobraźnia nie zna granic", dr Maria Szymańska
Warsztaty z Informatyki / Warsztaty z Matematyki
Jak myśli człowiek a jak maszyna?, dr Piotr Fulmański
Jak nauczyć się grać na perkusji?, prof. dr hab. Adam Mieczykowski
"Ogień", Tomasz Ruszkowski "HEWELIUSZE NAUKI"


Rok akademicki 2015/2016
"Czy te oczy mogą kłamać?" - dr Andrzej Boczarowski (Uniwersytet Śląski)
"Czy można wyprostować okrąg?" - prof. dr hab. Maciej Klakla (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie)
"Morskie zagadki czyli żaglowcem przez wszechocean"
Warsztaty z Informatyki / Warsztaty z Astrozifyzki
“Dobrane małżeństwo, czyli muzyka i fizyka” - Wiktor Niedzicki
Zabawa na całego - skąd mam tyle energii?” - lek. med. Ewa Smereczyńska
"Z archeologią za pan brat" - mgr Zbigniew Miecznikowski Dział Archeologii Muzeum Mazowieckiego w Płocku
"Fascynujący świat chemii i alchemii" - Mateusz Stocki


Rok akademicki 2014/2015
"Pamiętaj chemiku młody ...! - Mateusz Stocki (Art Science, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
"Czy matematyka rządzi naszym światem? Liczby małe i WIELKIE" - prof. dr hab. Maciej Klakla (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Przewodniczący Rady Naukowej MUD)
"Podwodna odyseja czyli tajemnice mórz tropikalnych" - dr Radosław Żbikowski (Uniwersytet Gdański)
"Jak Gall Anonim kronikę pisał?" - warsztaty w Muzeum Mazowieckim w Płocku

Elementarne zadania aktorskie, oswajanie przestrzeni teatralnej i praca nad słowem na podstawie "Lokomotywy" i "Ptasiego radia" - warsztaty w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniwskiego w Płocku
Warsztaty w Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Płocku
Luneta, lornetka i teleskop - czyli czym i jak obserwować niebo?
Czy podatki są potrzebne?
Czy dinozaury mogły żuć gumę?
Jak zbudować mechaniczną pszczołę?

Rok akademicki 2013/2014:
"Wściekły azot" - Mateusz Stocki (ArtScience, Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu)
"Poznawanie tajemnic przyrody" - prof. dr hab. Władysław Błasiak (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie)
"Czego uczą nas baśnie indiańskie i dlaczego warto czytać książki?" - dr Marcin Lutomierski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Kształcenia Podyplomowego SWPW w Płocku)
"Jak Polscy archeolodzy odkrywają tajemnice Inków?" - archeolog mgr Marek Łasisz
"Wielka wyprawa do krainy Królowej Śniegu" - dr Radosław Żbikowski (Uniwersytet Gdański, SWPW w Płocku)

"Rycerze dawniej, dzisiaj i w przyszłości" - dr Tomasz Piekarski (Dyrektor Archiwum Państwowego w Płocku)
"Jak powstało wszystko co nas otacza? Planety i gwiazdy - Układ słoneczny i dalej" - dr Leszek Błaszkiewicz (Uniwersytet Warmińsko - Mazurski w Olsztynie)
"Jak znajomość praw przyrody pomaga w treningu sportów walki?" - doc. dr Jan Harasymowicz (Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku)
"Wirusy i bakterie - przyjaciele czy wrogowie?" - dr inż. Karol Korzekwa (Uniwersytet Warmińsko - Mazurski w Olsztynie)
"Jak oglądać dzieło sztuki? - warsztaty w Muzeum Mazowieckim
"Detektyw archiwista" - warsztaty w Archiwum Państwowym
Warsztaty z Fizyki - "Czy elektrony naprawdę istnieją?"
Warsztaty z Ekonomii - "Dlaczego wymyślono pieniądze?" 
Warsztaty w ZOO - "Świat kręgowców - przystosowania do życia w różnych środowiskach"
 



 



strony www strony www strony www strony www strony www