Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

przygotuj się do wykładu

Wykład 11.01.2020 r. - „Na początku był rytm…”

Jaki wpływ na rozwój każdego z nas ma muzyka? O tym napisano już całe, opasłe tomy. Pozytywnie działa na emocje, relaksuje, odpręża, poprawia koncentrację, pamięć, orientację przestrzenną, zachęca do twórczego działania, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza napięcie mięśniowe, reguluje układ odpornościowy, wspomaga umiejętność rozwiązywania problemów, wzbogaca słownictwo, uruchamia wyobraźnię i kreatywność, wspiera aktywność motoryczną, pomaga uzewnętrzniać myśli, potrzeby, pragnienia, uwrażliwia… ufff... bardzo tego dużo. Pole do popisu niemalże nieograniczone, bowiem dla tych, którzy to kochają wiadomym jest, iż muzyka jest wszędzie! Czy istnieje muzyka bez melodii? A bez rytmu? Trudno to sobie wyobrazić. Przecież rytm jest w nas, w krokach, oddechu, biciu serca. A więc... wszyscy jesteśmy odrobinę perkusistami.

Zastanów się:
1. Czy istnieje muzyka bez melodii?
2. Co to znaczy „poczucie rytmu”?
3. Czy można grać na perkusji bez instrumentów?
 
Wykład 14.12.2019 r. - „Uwaga, wysokie napięcie!”

Towarzyszy nam na każdym kroku i ciężko wyobrazić sobie życie bez niego. Jednocześnie, od małego jesteśmy uczeni, że jest śmiertelnie niebezpieczny. Przy pomocy kul plazmowych, świetlówek, żarówek Edisona, silników, generatora van de Graaffa i transformatora Tesli, postaramy się przybliżyć wynalazek, który ludzie okiełznali 200 lat temu - prąd elektryczny.

Zastanów się:
1. Jakie napięcie jest w gniazdku elektrycznym w domu?
2. Czy kiedyś się "naelektryzowałeś"? Co wtedy robiłeś? Co się wtedy wydarzyło?
3. Czym różni się napięcie od natężenia prądu elektrycznego?
4. Skąd bierze się prąd w domowym gniazdku?
5. Do czego używamy prądu elektrycznego?
6. Jakie znasz rodzaje elektrowni?
 
Wykład 07.12.2019 r. - „The Last Frontier. Wyprawa życia na Alaskę”
Opis wyprawy: Pewnego dnia, kierując się marzeniami i potrzebą doświadczenia na własnej skórze czym jest prawdziwa wolność oraz dzika przyroda, wybrałem się na Alaskę. Spędziłem tam trzy miesiące, w czasie których zwiedziłem południe stanu (Półwysep Kenai) oraz środkową jego część, obejmującą Wyżynę Środkowego Jukonu. Wyprawa na Alaskę była połączeniem przyjemnego z pożytecznym: z jednej strony chciałem zobaczyć tę odległą krainę, móc po niej podróżować oraz podziwiać jej piękno. Z drugiej strony zamierzałem zdobyć praktyczną wiedzę oraz doświadczenie na temat funkcjonowania systemu ochrony przyrody w tej części Ameryki Północnej. W efekcie zdecydowałem się na staż w trzech parkach Alaski: Kenai, Koyukuk i Nowitna, który pozwolił pogodzić obydwa aspekty.
Choć wyprawa nie miała charakteru modnych obecnie eskapad ekstremalnych, ale była zaplanowaną i przemyślaną „ekspedycją” przyrodniczo-geograficzną, to jednak w czasie tych kilkunastu tygodni spędzonych na Alasce miałem okazję przeżyć wiele przygód. Brałem udział w raftingu na rzece Kenai, przepłynąłem łodzią lub kajakiem blisko 900 km wzdłuż biegu Jukonu, który jest największą rzeką Alaski; obserwowałem drapieżne ptaki, łowiłem ryby w rzekach, w których aż roiło się od łososi i wielkich szczupaków, wędrowałem samotnie po leśnych duktach pełnych świeżych tropów niedźwiedzi, przeżyłem rzeczne tsunami i otarłem się o pożar tajgi. W trakcie wyprawy poznałem wielu interesujących ludzi, m.in. Amerykanów polskiego pochodzenia oraz Atabasków, którzy żyją na pograniczu nowoczesnej kultury amerykańskiej oraz tradycyjnego stylu życia odziedziczonego po swoich przodkach.
Zwiedziłem sporo ciekawych miejsc, m.in. byłem nad rzeką Kenai, w której łowi się rekordowe łososie czawycze oraz w miejscu, gdzie odkryto pierwsze na Alasce złoża ropy naftowej. Słuchałem indiańskich opowieści o tajemniczych Leśnych Ludziach, którzy ponoć do dzisiaj zamieszkują niedostępne połacie alaskańskiej tajgi. Wyprawa na Alaskę była jedną z największych i najwspanialszych przygód w moim życiu. Dzięki niej mogłem na własne oczy zobaczyć jeden z ostatnich zakątków Ziemi, gdzie przyroda wciąż rządzi się własnymi prawami, a człowiek jest tylko jednym z jej mniej znaczących elementów. Pokłosiem wyprawy są dwie książki: album o alaskańskiej przyrodzie zatytułowany „Parki narodowe i rezerwaty Alaski” oraz książka podróżnicza „Po bezdrożach Alaski”.
     Opis prelekcji: Prelekcja trwa 90 minut, składa się z 90-100 slajdów (ok. 400 zdjęć) i została podzielona tematycznie na dwie części: pierwsza prezentuje położony na południu Alaski Półwysep Kenai, jego górskie i polodowcowe krajobrazy oraz tutejszą florę i faunę, miasteczka, problemy ekologiczne z jakimi borykają się Alaskańczycy, a także wolontariat i funkcjonowanie parku Kenai. Druga część prezentacji poświęcona jest Dolinie Jukonu położonej w głębi kontynentalnej Alaski. Prezentuje ona krajobrazy i ekosystemy charakterystyczne dla rozległej doliny największej rzeki Alaski, wspomina o gorączce złota z Klondike oraz przybliża codzienne życie ludzi zamieszkujących obrzeża Dalekiej Północy. Dotyczy to zarówno białych przybyszów, jak również rdzennych Indian Atabasków, którzy zamieszkują niewielkie wioski ukryte w głębi niedostępnej tajgi rozciągającej się wokół północnego Koła Podbiegunowego. Prelekcja to nie tylko kilkaset zdjęć z Alaski, ale przede wszystkim źródło praktycznej wiedzy o tej pięknej krainie, zbiór ciekawostek na temat tutejszej przyrody oraz osobiste relacje z przygód, jakie spotkały autora w trakcie wyprawy.
     Przebieg prelekcji:
      Pokaz slajdów wraz z opowieściami i ciekawostkami na temat Alaski (do 90 min.),
      Dyskusja z uczestnikami spotkania, odpowiedzi na pytania (do 15 min.).
    Dla kogo jest prelekcja? Prelekcja z pokazem slajdów przeznaczona jest dla osób zainteresowanych podróżami, turystyką, geografią, fotografią oraz dziką przyrodą – w wieku od dziecka do seniora. Spodoba się zarówno osobom dorosłym w ramach cyklicznych spotkań klubu podróżnika, seniorom w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku, jak również uczniom szkół podstawowych, gimnazjalnych czy licealnych, dla których pokaz slajdów to lekcja geografii i przyrody na żywo.


Zastanów się:
1. Na jakim kontynencie znajduje się Alaska?
2. Do jakiego państwa należy Alaska?
3. Ile razy Alaska jest większa od Polski?
4. Ile osób mieszka na Alasce?
5. Jakie są dwa największe miasta na Alasce?
6. Gdzie na Alasce znajduje się Półwysep Kenai?
7. Ile gatunków niedźwiedzi żyje na Alasce?
8. Czy na Alasce występują rośliny i zwierzęta, które możemy spotkać również w Polsce?
9. Jak się nazywa największa rzeka Alaski?
10. Jak nazywają się ryby żyjące na Alasce, które latem płyną rzekami na tarło pokonując dystans kilku tysięcy kilometrów?
 
Wykład 23.11.2019 r. - „Czym jest grawitacja?”

Zastanów się:
 
       1. Co to jest grawitacja?
       2. Od czego zależy proces spadania?
       3. Jaki jest wpływ grawitacji na ciało człowieka?
       4. Jaki wpływ na długość skoku motocykla mają jego prędkość i ciężar?

Wykład 16.11.2019 r. - „Jak stworzyć własną grę komputerową?”

Zastanów się:

        1. Co to jest gra komputerowa?
        2. Ile osób tworzy jedną grę komputerową?
        3. Czy warto grać w gry komputerowe? 

Wykład 19.10.2019 r. - "Poznajemy świat przez Teatr"
 
Zastanów się:
 
        • Co to jest Teatr?
        • Czy każdy człowiek jest aktorem?
        • Teatr odwołuje się niemal do wszystkich zmysłów człowieka. Jakie zmysły posiada człowiek?
        • Emocje: czym są i jak na nas wpływają? Jakie są rodzaje emocji?


Wykład interaktywny „Od wrzenia do gazu” – 05.10.2019 r.
Warstwa atmosfery otula naszą planetę i to dzięki niej na Ziemi mogło powstać życie. Ta gazowa powłoka składa się głównie z azotu i tlenu, ale również z setek innych składników. Każdy z nich ma swoje wyjątkowe właściwości, dzięki którym możemy poruszać się, oddychać, chronić przed promieniowaniem kosmicznym, wzniecać ogień, gasić pożary, czy nawet … grać na instrumentach! Podczas wykładu połączonego z pokazem eksperymentów zaprezentuję niewidzialną moc powietrza czyli jego ciśnienie. Opowiem o różnicach pomiędzy zjawiskami fizycznymi i reakcjami chemicznymi. Wreszcie w wyniku tych reakcji uzyskam próbki gazów, które następnie zaświecą, zapłoną, wystrzelą, wybuchną, namalują, zagrają, a nawet zaśpiewają!

 
Zastanów się:

  1. Czy można zobaczyć powietrze?
  2. Z czego zbudowane są chmury?
  3. Jak dużo powietrza nabierasz do płuc podczas wdechu?
  4. Czy zwierzęta i ludzie mogą żyć bez tlenu?
  5. Jak pod wodą oddychają ryby?
  6. Do czego używamy wody utlenionej?
  7. Co to znaczy, że ciasto w piekarniku rośnie?
  8. Czy znasz gaz, który unosi w górę balonik?
  9. Jakie kolory mogą mieć sztuczne ognie czyli fajerwerki?

Czy znasz jakieś niebezpieczne gazy, łatwopalne albo wybuchowe?



Co ma wspólnego bankowanie ze smartfonem?

Czy pieniądze istniały zawsze? Nie. Pierwszą formą handlu była wymiana towarowa.
Twórcami pierwszych na świecie monet byli Fenicjanie i miały one postać kulek z metalu o określonej wadze.
Czy potrafisz sobie wyobrazić podróże z workiem takich kulek?
Pierwsze pieniądze papierowe pojawiły się dopiero pod koniec 17 wieku.
Ewolucja pieniądza trwa. W XX wieku pojawił się pieniądz plastikowy. Dzisiaj kartę płatniczą zastępuje smartfon.
Czy systemy płatności bazujące na smartfonach są zawsze bezpieczne? O tym dowiesz się na wykładzie.
 
Zastanów się:
Co to jest pieniądz? 
Zapytaj babcię i dziadka oraz ciocię czy wujka czym płacą w sklepie za produkty: gotówką, kartą czy telefonem?
Czy sól była kiedyś w Polsce środkiem płatniczym?
Skąd się wzięło powiedzenie "Słono za to zapłacisz"?
Czym dla ciebie jest bank?
Co wg. ciebie robi dyrektor banku?
Do czego dzisiaj służy bankomat?
Co to takiego BLIK? 
 
Archiwum
Rok akademicki 2017/2018

"Niech zabrzmi muzyka!", Tomasz Ruszkowski "HEWLIUSZE NAUKI"
​"Sąsiedzi smoka z Lipia", dr Tomasz Sulej
"Czy architekt musi umieć liczyć?", inż. arch. Paweł Żeromski, dr hab. Katarzyna Żeromska
​"Czy jestem bezpieczny w sieci? Zagrożenia internetu, mgr tnż. Maria Kapturska
"Podróż do egzosfery", mgr Izabella Sieradzka
"Meksyk", mgr Marek Łasisz

Rok akademicki 2016/2017

"Niezwykły świat oceanicznych głębin" - dr Radosław Żbikowski
"Naucz się rozwijać swoją kreatywność" - Beata Jaszczak
"Jak zrealizować pomysł na biznes?" - Marcin Smereczyński
"Komunikacja w przyszłości" - Adam Przeździęk
"Papua Nowa Gwinea: zaginiony raj" - prof. dr hab. Marek Żabka
"Wyprawa dookoła świata" - zajęcia w Spichlerzu
"Skok z kosmosu" - prof. dr hab. Grzegorz Karwasz
"Moja wyobraźnia nie zna granic", dr Maria Szymańska
Warsztaty z Informatyki / Warsztaty z Matematyki
Jak myśli człowiek a jak maszyna?, dr Piotr Fulmański
Jak nauczyć się grać na perkusji?, prof. dr hab. Adam Mieczykowski
"Ogień", Tomasz Ruszkowski "HEWELIUSZE NAUKI"


Rok akademicki 2015/2016
"Czy te oczy mogą kłamać?" - dr Andrzej Boczarowski (Uniwersytet Śląski)
"Czy można wyprostować okrąg?" - prof. dr hab. Maciej Klakla (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie)
"Morskie zagadki czyli żaglowcem przez wszechocean"
Warsztaty z Informatyki / Warsztaty z Astrozifyzki
“Dobrane małżeństwo, czyli muzyka i fizyka” - Wiktor Niedzicki
Zabawa na całego - skąd mam tyle energii?” - lek. med. Ewa Smereczyńska
"Z archeologią za pan brat" - mgr Zbigniew Miecznikowski Dział Archeologii Muzeum Mazowieckiego w Płocku
"Fascynujący świat chemii i alchemii" - Mateusz Stocki


Rok akademicki 2014/2015
"Pamiętaj chemiku młody ...! - Mateusz Stocki (Art Science, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
"Czy matematyka rządzi naszym światem? Liczby małe i WIELKIE" - prof. dr hab. Maciej Klakla (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Przewodniczący Rady Naukowej MUD)
"Podwodna odyseja czyli tajemnice mórz tropikalnych" - dr Radosław Żbikowski (Uniwersytet Gdański)
"Jak Gall Anonim kronikę pisał?" - warsztaty w Muzeum Mazowieckim w Płocku

Elementarne zadania aktorskie, oswajanie przestrzeni teatralnej i praca nad słowem na podstawie "Lokomotywy" i "Ptasiego radia" - warsztaty w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniwskiego w Płocku
Warsztaty w Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Płocku
Luneta, lornetka i teleskop - czyli czym i jak obserwować niebo?
Czy podatki są potrzebne?
Czy dinozaury mogły żuć gumę?
Jak zbudować mechaniczną pszczołę?

Rok akademicki 2013/2014:
"Wściekły azot" - Mateusz Stocki (ArtScience, Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu)
"Poznawanie tajemnic przyrody" - prof. dr hab. Władysław Błasiak (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie)
"Czego uczą nas baśnie indiańskie i dlaczego warto czytać książki?" - dr Marcin Lutomierski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Kształcenia Podyplomowego SWPW w Płocku)
"Jak Polscy archeolodzy odkrywają tajemnice Inków?" - archeolog mgr Marek Łasisz
"Wielka wyprawa do krainy Królowej Śniegu" - dr Radosław Żbikowski (Uniwersytet Gdański, SWPW w Płocku)

"Rycerze dawniej, dzisiaj i w przyszłości" - dr Tomasz Piekarski (Dyrektor Archiwum Państwowego w Płocku)
"Jak powstało wszystko co nas otacza? Planety i gwiazdy - Układ słoneczny i dalej" - dr Leszek Błaszkiewicz (Uniwersytet Warmińsko - Mazurski w Olsztynie)
"Jak znajomość praw przyrody pomaga w treningu sportów walki?" - doc. dr Jan Harasymowicz (Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku)
"Wirusy i bakterie - przyjaciele czy wrogowie?" - dr inż. Karol Korzekwa (Uniwersytet Warmińsko - Mazurski w Olsztynie)
"Jak oglądać dzieło sztuki? - warsztaty w Muzeum Mazowieckim
"Detektyw archiwista" - warsztaty w Archiwum Państwowym
Warsztaty z Fizyki - "Czy elektrony naprawdę istnieją?"
Warsztaty z Ekonomii - "Dlaczego wymyślono pieniądze?" 
Warsztaty w ZOO - "Świat kręgowców - przystosowania do życia w różnych środowiskach"
 



 



strony www strony www strony www strony www strony www